Vores primære opgave hernede omhandler jo børn. På skolen
møder vi glade og frimodige børn, der går i skole. Nogle af dem kommer fra
meget fattige hjem, mens andre tilhører ”middelklassen”. Derfor er det
spændende at møde andre børn og unge, som har det helt anderledes end MTS-børnene.
(MTS=Mushemba Trinity School)
Mandag i sidste uge besøgte Miriam og Sofie sammen med
Anitha (Emma var syg) Kagemu secondary school. Skolen ligger i nærheden af
kontoret, og er en government school. Vi troede derfor at vi skulle ud til en
skole, som var meget fattig, men derimod var skolen utrolig velfungerende og
havde gode faciliteter. Skolen har ca. 800 elever på 4 årgange. Der er ca. 5
spor pr. årgang med ca. 35 unge. Vi blev
vist rundt af en meget humoristisk lærer, der jokede med os og klasserne.
Eleverne tog godt imod os med smil, grin og desuden dansede de breakdance,
rappede og sang for os. De var spændende at møde nogle unge mennesker i stedet
for de små børn på MTS. De var frimodige, generte, teenageagtige og
forhåbningsfulde. Vi interviewede en dreng og en pige, som begge drømte om at
blive læge. Den ene ville gerne være praktiserende, mens den anden ville
forske. De havde så meget håb, og tro på at det ville ske.
Problemet hernede er bare, at det er regeringen, som
bestemmer, hvad den enkelte unge skal uddannes til. De kan priotere uddannelser,
men i sidste ende bestemmer de ikke selv. Det virker meget uretfærdigt. Lige
inden vi tog af sted oplevede vi en lærer smække en hel klasse i måsen, når de
trådte ud af klassen. Eleverne hvinede højt, og det så ud til at gøre naller. Vores
guide sagde til os: ”Don’t cry! It is normal, and they are allowed to do it.”
Det skøre ved situationen var, at vi jo på forhånd godt viste, at de slår
børnene, men det vi blev mest forargede over var vores sjove guide-lærers holdning
til det.
Tirsdag, dagen efter, besøgte vi Ntoma børnehjem og
husholdningsskole. Børnehjemmet var en meget følelsesladet oplevelse. Hjemmet
er for helt små babyer i alderen 0 til 2 år. Selve institutionen er meget god
og kvinderne tager sig godt af børnene, men der er noget helt forkert over en
lille baby UDEN en mor. Alle børnene er forældreløse, og nogle af dem er fundet
i buske rundt omkring i Bukoba og omegn. Andre har mentalt handicappede forældre,
eller ”bare” en mor, der døde ved fødslen. Børnene har det fysisk godt, men når
man ved, hvordan små børn bør opføre sig i forhold til at søge kontakt, lege,
græde, grine osv, så kan man tydeligt se, hvilken skade forældreløshed gør.
Der var masser af vasketøj |
F.eks. mødte jeg (Sofie) en lille dreng, der var meget bange
for mig til at starte med. Efter et stykke tid søgte han min opmærksomhed og
klamrende sig til mig, som om han aldrig ville give slip. Jeg havde det utrolig
svært ved dette, da jeg jo var helt fremmed for ham, og ikke burde være ”den
trygge”. Faresignalerne klingrede i mit hoved, og besøget slugte en god rum
energi.
Den lille dreng - billedet illustrer meget godt, hvor klamrende han var. Hvad tænker I? Bedøm selv... |
På den lyse side, så er det jo fantastisk at ELCT har
startet børnehjemmet, og at der er mulighed for at tage sig af forældreløse.
Nogle børn bliver adopteret væk, og andre kommer tilbage til noget andet
familie. MEN, mon ikke det kan mærkes på et barn, at det har tilbragt de første
to af år sit liv på et børnehjem, uden en mor?
Efter baby-besøget smuttede vi hen på en slags
erhvervskskole, der uddanner skræddere, tjenere, shopkeepers, landmænd mm.
Skolen er startet med meget støtte fra Danmark. Anna Marie har bl.a. været en
stor del af den. Vi deltog i undervisningen og fik en kort rundvisning. Vi
prøvede at være elever i faget ”Life Skills” om ”self-identification”. Meget
spændende! De unge er utrolig seje, selvom de ikke er de stærkeste til engelsk.
Men man forstår vigtigheden af at uddanne dygtige landmænd og butiksejere.
Miriam, manden som viste rundt og Anitha |
Det var lidt om toto og unge i Tanzania. Vi kommer nok til
at fortælle meget mere om dem, men disse besøg viser virkelig mange sider af
børn og unges liv langt væk fra folkeskole, plejefamilier, frit
uddannelsesvalg, børnepsykologer og gode ungdomsuddannelser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar